Hvordan tarmfloraen kan gjøre hjernen syk

Ny forskning indikerer at det er en kobling mellom tarmfloraens sammensetning og hjernesykdommer. Forskere snakker i denne sammenhengen om “tarmhjerneaksen”. Således kan interaksjoner mellom den menneskelige tarmfloraen og nevrologiske sykdommer som multippel sklerose, Parkinson eller Alzheimers forklares. Korrelasjonen kunne påvises i studier med mus.

Tarmflora styrker immunforsvaret

Tarmfloraen er viktig for fordøyelsen, forsvaret mot patogener og for å styrke immunforsvaret. Den består av rundt 1000 arter av tarmbakterier hos mennesker. Totalt anslås det at rundt 100 billioner bakterier i tarmen veier opptil to kilo. Hver person har sin egen individuelle sammensetning av tarmfloraen, som hovedsakelig påvirkes av ernæring og immunologiske prosesser.

Forbindelse mellom tarmen og hjernen

Forskning viser at denne sammensetningen av tarmflora kan ha beskyttende og deaktiverende effekter. For eksempel har mange pasienter med multippel sklerose et betydelig lavere bakteriemangfold enn friske mennesker. Årsaken er så langt uklar. Det som imidlertid er sikkert, er at mangelen på bakterier har en ugunstig effekt. Fordi bakteriene produserer den kortkjedede fettsyrepropionen (propionsyre). Det påvirker visse immunceller i hjernen som er involvert i utvikling og progresjon av multippel sklerose. Immuncellene fungerer bare hvis tarmbakteriene frigjør nok propion fra kostholdet.

Multippel sklerose: håp om nye behandlingsformer

Forskere håper å kunne utvikle nye terapeutiske tilnærminger på grunnlag av forskningsresultatene. Som en del av studiene ble medisinene mot multippel sklerose supplert med propionsyre. Det var en økning i forsvarscellene med 30 prosent og en betydelig reduksjon i inflammatoriske celler. Eksperter estimerer inntaket av propionsyre som et kosttilskudd som enkelt. Funnene så langt er imidlertid bare klinisk erfaring. Mulige behandlingsformer er gjenstand for aktuell forskning.

Riktig ernæring for tarmen

En annen tilnærming kan være å påvirke tarmfloraen positivt via dietten:

  • gjennom prebiotika og probiotika, for eksempel i yoghurt
  • diett med høyt fiber, som spaltes i tykktarmen og gjæres til organiske syrer. For eksempel er kostfiberinulin, som er rikelig med sikori, artisjokker og pastinakk, fordelaktig.
  • gjennom melkesyre, som yoghurt, surmelk, kefir, karnemelk, surkål, surdeig og brøddrikk