4 grunner til at magefettet ditt ikke smelter

Du driver med idrett minst en gang i uken – og likevel vil ikke magefettet ditt smelte? Dette skyldes sannsynligvis en av de følgende fire grunner.

Du gjør feil trening

Joggeøkter kan være bra for hjertet, men kondisjonstrening alene er ikke nok til å miste fett i magen. Bedre er en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening: Med styrkeøvelser bygges det nemlig muskler, som får kroppen til å forbrenne fett kontinuerlig. Kate Patton, ernæringsfysiolog på en klinikk i Cleveland, anbefaler en treningsøkt med middels intensitet på 250 minutter – eller en treningsøkt med høy intensitet på 125 minutter hver uke.

Du blir eldre

Både menn og kvinner opplever en synkende stoffskifte når de blir eldre. Dette betyr at kroppen også trenger færre kalorier enn tidligere år. Hos kvinner, i tillegg til denne aldersrelaterte endringen mellom 45 og 55 år, oppstår overgangsalder. Når kvinner går opp i vekt under eller etter denne fasen, er det vanligvis på magen.

Du spiser for mange bearbeidede matvarer

Raffinert frokostblanding i form av hvitt brød, kjeks og chips, samt raffinert sukker i brus og søtsaker øker risikoen for betennelse i kroppen. “Magefett er assosiert med betennelse, så å spise for mye bearbeidet mat vil redusere din evne til å miste magefett,” forklarer Patton i Conversation with Health. Frukt, grønnsaker og fullkorn er fulle av antioksidanter som har betennelsesdempende evner – og unngår magefett.

Du er stresset

Regninger, barn, tidsfrister i jobben: Det er mange årsaker til stress. Når det begynner å bli tomt, vil det imidlertid være vanskelig for deg å bli kvitt uønskede kilo – spesielt rundt midten. På den ene siden har man en tendens til å spise fet mat med høyt kaloriinnhold når man er stresset. På den annen side produserer du i stressende faser hormonet kortisol, som kan utvide fettcellene dine.